maandag 6 januari 2014

Lactosevrije broodmix

Vorig jaar blogde ik over meergranenbroodmix en wittebroodmix, allebei lactosevrij. Inmiddels heb ik het wittebrood en ook de lactosevrije bruin broodmix verschillende keren gebakken. Daarbij is mijn werkwijze een beetje gewijzigd. Vandaar deze update.



In onze oven passen twee broden van 800 gram naast elkaar op de bakplaat. Ik vind het zonde om dan maar één brood te bakken. Invriezen gaat prima. Na een mislukking eind november (niet genoeg gerezen én niet helemaal gaar) doe ik het nu anders:



Voor 2 broden:

  • 1 kg bakmix 
  • 600 ml water, lauwwarm
  • 25 gram olie of margarine (ik gebruik nu meestal koolzaad- of raapzaadolie)
Doe alles in een mengkom (of kneed op de hand). Kneed het deeg op de langzaamste stand 20 minuten. Kneed op de hand tot het brood niet meer plakt. 
Laat het deeg in de mengkom 25 minuten rusten.



Haal het deeg uit de kom. Meet twee gelijke delen af en bol de delen op. Laat onder huishoudfolie 20 minuten rusten.

Duw het deeg opnieuw uit, bol het op (nu wat steviger) of maak er een langwerpig brood van. Ik doe het deeg in twee rijsmandjes, een bakvorm of vorm een vloerbrood. Die zijn eigenlijk bedoeld voor broden van 750 gram, maar de (ruim) 800 grams broden kunnen er nét in.
Knijp de naad goed dicht, anders rijst het brood open (zie de foto hieronder). Gelukkig wordt dit de onderkant van het brood en zie je er straks niets meer van ;-)



Laat in de mandjes ongeveer 1 uur rijzen op kamertemperatuur, maar uit de tocht!

Verwarm ondertussen de hetelucht oven op 220 C, of conventioneel op 240 C. Stort de broden op de bakplaat en snij ze in. Bak de broden 20 minuten op 220 C. Dan nog 10 minuten op 200 C. 

Wij vinden dit prima brood zo.

Geen opmerkingen: