zaterdag 8 december 2012

Gewoon cake

Het schijnt dat er inmiddels duizenden 'Zeeuwse knop' cake- en broodblikken zijn verkocht. De blikken zijn best duur en ik heb ook eerst heel goed met mezelf overlegd of ik er één aan zou schaffen.
Uiteindelijk ben ik toch gezwicht.



Bij het cakeblik zit een recept voor speciale cake. Hoeveel je nodig hebt voor een gewone cake staat er helaas niet bij. Daarom ga ik dat nu verklappen:



Wat heb je nodig?
  • 175 gram boter of wajang
  • 175 gram (riet)suiker
  • 175 gram eieren, gewogen zonder schaal
  • 175 gram (Zeeuwse) bloem
  • 7 gram bakpoeder
  • wat extra boter en bloem of rietsuiker voor het blik

Wat ga je doen?

Verwarm de overn voor op 160 C hetelucht. Vet de bakvorm in, let goed op alle randjes en bobbeltjes. Strooi wat bloem in het blik, klop dit rond en schudt het teveel er uit.

Klop de boter en de suiker romig met een mixer. Voeg dan één voor één de eieren toe. Mix steeds tot het ei is opgenomen. Mix daarna 6 minuten op de hoogste stand (handmixer) of stand 4 (professionele staande mixer).

Meng het bakpoeder met de bloem. Zet de mixer op de laagste stand en voeg deel voor deel het bloemmengsel toe. Mix nu niet langer dan nodig is.

Stort het cakebeslag in het bakblik. Bak de cake op éé richel onder het midden in 45 minuten gaar. De cake is goed als een breipen of satéprikker er droog uit komt.


Tips van Anna:
  • Bij het bakken van de cake ontstaat er bij mij een grote bobbel in het midden. Op een spinmiddag komt het zo te praten. Het blijkt dat er meer mensen zijn die hier last van hebben. Bij een conventionele oven kun je proberen meer onderwarmte te geven.
    Voor een heteluchtoven is mijn tip: bind een strook bakpapier  aan de buitenkant rond het cakeblik. Dit gaat wat lastig omdat het cakeblik taps toeloopt. Het bakpapier hoeft niet heel straak te zitten. Het moet wél overal boven de vorm uitsteken en dan het liefst ook nog overal even hoog.
  • Voor een extra lekkere buitenkant van de cake: bestrooi de vorm met rietsuiker in plaats van met bloem. Je krijgt dan een lekker, knapperige korst.
  • De cake kun je ook heel goed en simpel vullen. Denk aan jam, lemon curd of misschien zelfs chocopasta.
Volgende keer: Zeeuwse speculaas

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jammmmmie Anna, het is al lang geleden, dat ik een traditionele cake heb gebakken.. en aangezien de knopvorm ook in mijn keukentje hangt... ;) Dank voor het delen van het recept en fijn weekend!

Anne zei

Die rand is geniaal en ik heb hem vastgezet met 2 ijzeren paperclips, werkt ook bij een vierkant blik.