maandag 4 juni 2012

Ouma tas 2

'Ouma' is het Afrikaanse woord voor 'oma'. Dat is wel toepasselijk voor een tas van Afrikaanse grannies. Voor deze tas heb ik resten gebruikt. Ik mag van mezelf namelijk niets nieuws meer aanschaffen voor er een heleboel op is gemaakt (gehaakt). Daarom heb ik eerst grannies voor de zijkanten en een tussenstuk gehaakt. Nu ga ik de tas zo ver afwerken dat die in ieder geval bruikbaar wordt. Daarna kijk ik of er nog 'over' is voor extraatjes.

Vandaag deel 2:

Maas nu de grannies voor de zijkanten en voor het tussenstuk aan elkaar. (Aan elkaar naaien of haken kan natuurlijk ook.)




Aan de achterkant ziet dat er zo uit:


Met 34 grannies heb je 2 zijkanten van 3 x 4 grannies en 1 tussenstuk van 10 grannies.
Haak om de zijkanten en het tussenstuk een rand vasten:
  • 1e toer: Begin midden onder aan een zijkant.  Haak 1 l. Haak dan v tot op de hoek. Haak in de hstk voor de hoek 2 v en in de hstk na de hoek 2 v. Doe dit zo bij elke hoek. Sluit de toer met 1 hv.
  • 2e toer: Haak 1 l. Haak v tot aan de hoek, haak 2 v in de v vóór de hoek, haak 1 v in de v op de hoek en haak 2 v in de v ná de hoek.
  • Wissel van kleur.
  • 3e toer: Haak als de 1e toer.
  • 4e toer: Haak als de 2e toer.
  • Wissel van kleur.
  • 5e toer: Haak als de 1e toer.
  • 6e toer: Haak als de 2e toer.
Herhaal dit bij de andere zijkant en het tussenstuk.

Nu moeten de delen worden gedresst. Maak een sopje met een heel klein beetje fijnwasmiddel. Leg de delen op het schuim. Duw de delen niet onder. Ze moeten vanzelf volzuigen.


Span de delen daarna op met spelden. Om er voor te zorgen dat alles even groot wordt en de hoeken haaks gebruik ik een omnigrid liniaal. Laat de delen drogen. Dit kan ongeveer een dag duren.

2 opmerkingen:

Jantine zei

Hij wordt mooi!
Waarom moeten de onderdelen 'gedresst' worden? Ik ken dat helemaal niet, is dat voor een goede vorm?
gr, Jantine

Anna zei

Dag Jantine, het dressen is inderdaad voor de vorm en om er voor te zorgen dat alle onderdelen net zo lang / breed zijn. In dit berichtje staat een voorbeeld van een sjaal: http://vanannashand.blogspot.nl/2012/01/spinrag.html . Het is de bedoeling deze zomer er nog wat uitgebreider op in te gaan.