vrijdag 15 juni 2012

Drama in twee bedrijven - 2

De roosjes zijn mooi gelukt. Oma Corrie vindt dat we ze niet op mogen eten, maar in een vaasje moeten zetten..... Ze blijven natuurlijk wel lang goed.



Voor de taart heb ik een biscuit gebakken. Die is gevuld met aardbeiencrème, vier vruchten jam en lemon curd. Daarna heb ik de taart afgestreken met de aardbeiencrème die ook als vulling is gebruikt en in de koelkast gezet om op te stijven.
Na een paar uur kan ik de taart netjes afstrijken. Daarvoor gebruik ik een groot paletmes. Dat hou het mes onder een hete waterstraal, droog het af en strijk dan de taart af. Dat levert een mooie strakke taart op.



Kunnen jullie je het weer van begin mei nog herinneren? Wat een bagger. Het hoost, dagenlang. De regen komt werkelijk met bákken uit de lucht. Het is kleffig warm. Dit is geen weer om met fondant te werken.

Maar soms 'moet' je. Nu is dit gelukkig een taart voor ons zelf. Als dit een opdracht was geweest dan was ik niet blij geweest.
Door het vochtige weer (de luchtvochtigheid is op 10 mei binnen zelfs 95 %) plakt de fondaant aan alle kanten. Er valt niet normaal mee te werken. De fondant zakt uit, er ontstaan bobbels van lucht onder de fondant, het droogt niet aan. Kortom: drama!!


Daar ga ik alle uren werk van de suikerroosjes niet bij gebruiken. Dat vind ik zonde. Daarom krijgt oma Corrie (op dit moment) haar zin en pas ik mijn taartplannen aan.
De taart mag een nachtje bij Inge logeren. Dat is de droogste plaats in huis. Zo hoop ik dat de bekleedde taart morgen een beetje verwerkbaar is.

Onze 'bruidstaart' wordt nu zwart-wit met één grote roos van fondant. Alle schoonheidsfouten werk ik weg onder een parelrand, met lijntjes en klimop blaadjes van fondant.


Tips van Anna:
  • Er is weer waarbij het bijna niet mogelijk is om met fondant te werken. Denk bijvoorbeeld aan heel vochtig of heel warm weer. Pas dan je plannen aan. Wat niet kan dat kan niet.
  • Soms is fondant erg plakkerig. Het kan helpen om er poedersuiker door te kneden voor het verder wordt verwerkt.
  • Niet alle soorten fondant zijn hetzelfde. Er is ook veel verschil in smaak. Kijk wat jij zelf prettig vind werken en wat jij lekker vindt.
  • Je kunt goede fondant heel dun uitrollen voor je er een taart mee bekleed.
  • Voor een kleinere taart kun je de fondant dunner uitrollen (2 mm bij een taarje van 15 cm) dan bij een grotere taart ( 4 mm bij een taart van 25 cm).
  • Meer weten over het werken met fondant? Doe een cursus of workshop.

Geen opmerkingen: