vrijdag 11 mei 2012

Wolsnob

Een paar maanden gelden postte ik dit bericht en het bericht over Trui en Socks.
De vachten van trui en Socks hoop ik binnen een paar maanden op te kunnen halen. Het zal een beetje van de temperatuur afhangen. Als het erg koud is houden ze graag zelf hun jas nog aan.

Die wol ga ik zelf verwerken. Inmiddels ben ik een echte wolsnob geworden. Spon ik vroeger op een schippertje, nu ben ik in het gelukkige bezit van een Majacraft Suzie pro:


Wat een zaligheid als je de noeste arbeid op een schippertje gewend ben. Aan de andere kant: als je begint met spinnen dan heb je er een prima wiel aan. Tenminste, als je met Texelaar of Zwartbles gaat spinnen. Dat is goed voor échte priktruien en ik heb besloten dat ik daar mijn tijd niet meer in ga steken.

Het verwerken van wol van rug tot rug (oké, oké, het scheren doe ik niet zelf) vraagt zo veel tijd dat ik het zonde vind om wol te verwerken tot iets wat ik toch niet ga dragen. Ik hou namelijk niet van priktruien.

Afgelopen voorjaar haalde ik bij The Green Meadows de vacht van Doreen. Doreen is een Shetland schaap. Ze woont op één van de Zuidhollandse eilanden.
Foto; The Green Meadows


Snob als ik ben (geworden) gaat de lange bovenvacht er direct uit. Daar kun je je tanden mee flossen. De delen van de vacht waar ik over twijfel leg ik apart. Meestal gaat het daarna alsnog weg.


Dit karwei doe ik het liefste buiten. ik vind het zelf niet zo erg, maar niet iedereen is gecharmeerd van de geur van een schapenstal.

De eerste shetlandvacht die ik kocht (een jaar eerder, ook van Doreen) heb ik in mijn onkunde bijna verpest. Gewoon, de hele vacht in het bad geplempt en gewassen. Daarna niet meer te tillen door al het water wat er in zat en de vacht hopeloos door elkaar (kop, kont, buik en rug). Vervolgens in mijn enthousiase de vacht gekaard. Dat ging toch wel erg vilten en klitten.....
Tja, hoe kan het.

Dit pak ik nu anders aan. De uitgezochte wol gaat in een doos. Alle 'vingers' van wol in dezelfde richting. Daarna leg ik vinger naast vinger een heel klein deel van de wol op een stuk vitrage. Dan sla ik de vitrage dubbel en rijg dit vast. Dat gaat 30 minuten in een heet sopje met wolwasmiddel (echt een flinke scheut). Dan spoelen met water van dezelfde temperatuur als het sop. En dan: aan de waslijn:


Op de foto hieronder is te zien wat hert verschil is tussen 'voor' en 'na' het wassen.


Hoe kun je het verschil tussen prikken en niet prikken zien? Door de golfjes in de vacht: hoe meer golfjes per centimeter hoe fijner de vacht. Hoe fijner de vacht hoe minder prik.

links: Shetland rechts: Drents heideschaap
Om te beginnen met spinnen zijn de fijne vachten eigenlijk niet zo geschikt. Neem dan een Texelaar of een Zwartbles. Maak van je gesponnen draad iets wat je niet op je huid gaat dragen en er is geen enkel probleem.

Geen opmerkingen: