maandag 2 april 2012

Krukels met krentenbrood

Eigenlijk is het in de regio waar wij wonen traditie om met Pasen krukels met krentenbrood te eten (in het ABN: alikruiken). Eerst worden de krukels geraapt, dan moeten ze spugen (al het zand er uit), vervolgens koken en tot slot peuter je ze uit hun huis met een kopspeld. Het is net als met mossels en oesters: je houdt er van of je gruwt er van.




Wij eten met Pasen graag stol. Dit recept is hetzelfde als voor kerststol.





Wat heb je nodig?
  • 1 pakje paas/kerststolmix
  • 110 ml (soja)melk, ik gebruik gezoete sojamelk
  • 50 gram margarine of 55 gram vloeibare margarine
  • 1 (klein) ei
Ik zorg er voor dat alle ingrediënten op kamertempertuur zijn.


Wat ga je doen?

Meng het meel met de margarine de (soja)melk en het ei. Ik probeer deze keer vloeibare margarine. Daarvan heb je ongeveer 10% meer gewicht nodig dan in het recept staat.  Gebruik eventueel wat minder (soja)melk. Kneed dit tot een soepel deeg. Dit duurt op de hand 13 - 15 minuten.


Kneed dan de vulling door het deeg. Doe dit echt pas als het deeg al goed gekneed is. De nootjes in de vulling kneden niet prettig.


Laat dan het deeg op een warme plaats (let op tocht!) een uur rijzen. Ik probeer deze keer een tip van mijn neef Jaco: met een beker kokend water in de magnetron. Dit is een prima tochtvrije plaats. (De magnetron blijft natuurlijk uit.)

Rol daarna het deeg uit met een deegroller tot een ovale lap van ongeveer 1,5 cm dik. Ik doe dit op bakpapier. Onder het bakpapier ligt een vochtige doek, zodat alles op zijn plaats blijft. Na het uitrollen kijk ik aan welke kant de vulling het meest uitsteekt (letterlijk). Die kant leg ik dan van boven. Door het bakken kunnen uitstekende krentjes en rozijnen namelijk een beetje verbranden. Het 'platste' deel moet aan de buitenkant van de stol.


Rol de spijs uit tot een worst die precies op de deeglap pas. Als de spijs erg stug is kun je er een ei door kneden. Het wordt dan soepeler om te verwerken. Leg de spijs iets links of rechts van het midden. Klap daarna de korte kant van de deeglap over de spijs. Druk het deeg aan, zodat dit niet open gaat staan tijdens het bakken.


Dan leg ik de deegstol met bakpapier en al op een bakplaat. Invetten hoeft dan niet, zonder bakpapier wel. Het brood moet nu nog 30 - 40 minuten rijzen. Omdat dit niet meer in de magnetron past heb ik de oven voorverwarmd op 50 C en een theedoek vochtig gemaakt onder de warmwaterkraan. Zet de oven uit voor de stol er in gaat.


Dan haal ik de stol weer uit de oven. De theedoek laat ik er over liggen en ik zet het brood op een tochtvrije plaats. Verwarm de oven nu tot 190 C hetelucht of stoomoven. Bak de stol in ongeveer 35 minuten gaar. Stol is goed als het hol klinkt als je er op klopt. Laat de stol afkoelen op een rooster.


Daarna bestooi ik de stol met decoratiesneeuw. Het voordeel van decoratiesneeuw is dat die niet smelt op het brood.
Met deze bakmix, met gedroogde gist, maakt het niet zo veel uit of je hetelucht of stoom gebruikt. Ik vind de korst van de stol gebakken met stoom knapperiger. Bij levende gist (van een blok) moet je de conventionele oven gebruiken. De kans dat de stol anders 'instort' tijdens het bakken is aanzienlijk.
Het werken met vloeibare margarine bevalt goed. Het kneedt gemakkelijk en de stol smelt op je tong.

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen: