vrijdag 6 april 2012

Blij dat ik (ook) brei

Dit vind ik zo gaaf: In de krant voor jong Nederland, van 12 tot 17 jaar, staat een 2 pagina´s groot artikel over breien.
Nu de scholen (primair en secundair onderwijs) én de minister van onderwijs nog meekrijgen:

Foto: 7 days


Ik vind het al jaren zonde dat het handwerken op de basisscholen is afgeschaft. Tijdens de spaarzame dagdelen dat er niet wordt getekend als creatief onderdeel (ook handvaardigheid wordt bijna niet meer gegeven in het primair onderwijs) ben ik 'hulpmoeder' geweest.
De leerlingen zijn hartstikke enthousiast. Haken, borduren, breien: meisjes én jongens doen vol overgave mee. Tekenen is natuurlijk simpel, je hebt aan een vel papier en potloden genoeg. Maar, zou het geen idee zijn om alle kinderen die geen moeders (oma's, tantes, papa's of ooms) hebben die de textiele werkvormen beheersen eens te laten ruiken aan breien, haken, borduren.........


Het geeft zo'n voldoening dat je iets zelf hebt gemaakt en het bijvoorbeeld ook nog kunt dragen. Dat is weer eens iets anders dan die eeuwige tekeningen op het prikboord.


Ja, je snapt het goed: ik ben blij dat ik brei!! Misschien moeten we eens een actie beginnen?

1 opmerking:

Noor zei

hallo Anna, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb een paar jaar in mijn groep 5 textiele werkvormen gegeven en de kinderen waren ontzettend enthousiast, maar daarna houdt het weer op. Collega's hebben te weinig kennis. Jammer hoor. leuk dat jij het weer onder de aandacht brengt op deze manier en heel leuk dat er zelfs een artikel in een krantje is verschenen.
Fijne Paasdagen, Noor