zaterdag 10 maart 2012

Dagelijks brood

Zelf brood bakken is hartstikke leuk. Met deze mixen kan het bijna niet mislukken. Ik maak het brood 'met de hand', gebruik geen broodbakmachine. Hoewel het voor deze mixen wat minder uitmaakt is het heel belangrijk dat het deeg rijst op een tochtvrije plaats. Tocht is een grote vijand van gist.


Wat heb je nodig?
  • broodmix
  • 2 eetlepels vet: boter, margarine of olie (vloeibaar)
  • 300 ml water (lauw)







Wat ga je doen?

Zorg er voor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.


Stort de mix in een hoopje op het aanrecht. Maak in het midden een kuiltje. Doe hierin de olie en ongeveer 200 ml water. Roer nu met een vinger de mix door de natte bestanddelen. Voeg nog wat water toe als het deeg te droog blijkt.

Als alle ingrediënten goed zijn gemengd ga je kneden. Vouw het deeg steeds terug. Ik ga hiervoor (niet lachen) op een caravan opstapje staan. Daardoor kan ik mijn gewicht gebruiken bij het kneden en hoeft niet alle kracht uit mijn handen en armen te komen. Kneed minimaal 13 minuten met de muizen van je handen.

Leg de deegbal in een kom of bak. Van mijn neef Jaco kreeg ik de tip deeg te laten rijzen in de magnetron (uit natuurlijk) met een glas kokend water er bij. Een ideale omgeving; geen tocht en wel vochtig. Laat het deeg 3 kwartier tot een uur rijzen.



Kneed het deeg nog een keer door, doe er eventueel pitjes op of doorheen. Ik leg het deeg voor de tweede rijs in een broodmandje. Daardoor krijgt het een mooie vorm. Laat het deeg nog ongeveer 30 minuten rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 C hetelucht of stoomoven. Bij deze mixen kan dat. Bij brooddeeg met verse gist kan dat niet. Daarover bericht ik later nog een keer.


Bak het deeg in 30 minuten gaar. Het brood is goed als het hol klinkt als je er op klopt.

Geen opmerkingen: