donderdag 19 januari 2012

Over Truien en Socken

Foto: Janny Wijna


De middelste ooi bij de voerbak is Trui. Trui is een merinoschaap. Haar vacht heb ik besteld. Dat heb ik vorig jaar ook al gedaan. Helaas is het toen niet helemaal goed met haar gegaan. Ze was drachtig en werd ziek. Daardoor is de vacht van Trui gaan loslaten en is zij al vroeg geschoren. Dat betekent dat de stapellengte erg kort wordt. Te kort voor de draad die ik wil spinnen. Daarom heb ik bij Janny direct een nieuwe reservering geplaatst én ik heb een lamsvacht kunnen reserveren.



Foto: Janny Wijna
Het lam heet Socks. Zij is ook een merinoschaap. Dat wordt lekker spinnen na de zomer. En, merinowol prikt niet!! Het jasje hebben ze aan om de wol te beschermen. Zo wordt de vacht niet zo vuil. Een ander voordeel is dat de haren minder slijten. Per jaar hebben de schapen verschillende maten jasjes aan.


Foto: Janny Wijna

Inmiddel is Trui moeder geworden van 2 zoons. Wij hebben ze Jaap en Jan Willem genoemd. Jaap is mijn opa. Hij spon op een schippertje wol voor oma Anna. Die breide daar dan truien en sokken van en, naar het verhaal gaat, ook onderbroeken en badpakken. De onderboeken en badpakken daar moet ik even niet aan denken......
Jan Willem (zonder streepje, hij is van voor Willem-Alexander) is mijn neef die al meer dan 25 jaar truien breit. Hij is dus Arne & Carlos ver vooruit.
Meer over Janny op dit blog.


Deze schapen lopen bij ons op de dijk. Ik heb me laten vertellen dat het Drentse heideschapen zijn, maar 'correct me if I'm wrong'. Daar brei je priktruien van zoals in de tijd van oma Anna en opa Jaap. Mijn eerste zelfgesponnen en -gebreide trui is zo'n priktrui.


Gesponnen van wol van een Texels schaap van oom André, op een schippertje. Het schippertje heb ik niet meer. Meegegeven aan het goede doel. Spinnen op dat spinnewiel is een drama. Veel te veel tractie en je trapt je rot.
Nu heb ik een Majacraft, wat een zonnetje. Binnenkort een berichtje over producten van dit wiel.

Geen opmerkingen: