woensdag 25 januari 2012

Argyle vest, 3 maal = scheepsrecht

De panden van het vest zijn af. Alle steeks zijn opengeknipt. Omdat ik brei met resten wol besluit ik eerst het beleg en de hals te breien. Met wat ik dan nog over heb maak ik de mouwen.




Het eerste beleg trek ik halverwege al uit. Het kleurverloop vind ik niet mooi, zo wordt het een clownspak. Het tweede beleg (zie de foto hierboven) brei ik dwars. Al veel beter, maar de 'valling' is niet helemaal naar mijn zin. Als je dwars breit moet je goed rekening houden met de lengte en de breedte van de steken.





Het derde beleg is beter. Dit 'valt' mooi, het geheel is niet saai en het wordt ook geen circuspak.




Voor het beleg neem ik steken op in de omslagrand onderaan het vest. De belegdelen van beide voorpanden brei ik apart. Dat is heel wat keren 'heen en weer'. Met een rondbreinaald vind ik dat niet zo'n probleem. Ik gebruik dan alleen het deel met de breipunten. Omdat de voorraad wol beperkt is maak ik het beleg niet zo heel breed. Een breder beleg vind ik mooier, royaler. Nu moet ik roeien met de riemen die ik heb.




Daarna maak ik de bies waarmee ik de steek afwerk. De bies brei ik dwars. Neem de steken heel zorgvuldig op vanaf de goede kant van het werk. Het is tijdrovend, maar de kroon op je werk. Dit blijft namelijk altijd zichtbaar. De revers vallen met het beleg naar buiten. Daardoor wordt het deel van de bies aan de binnenkant van het vest ook deels zichtbaar. Daarom maas ik de bies over de steek vast.


Wordt vervolgd..........




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fijn dat je alles zo duidelijk uitlegt en zo zie je ook een werkstuk groeien. Al met al moet je toch wel een ervaren breister zijn om zoiets moois en met deze techniek te kunnen breien. Ik heb een baret gebreid, de foto moet ik nog op mijn blog zetten,om het met twee draden te breien onder de knie te krijgen. Nu wil ik een sjaal of omslagdoek op deze manier gaan breien en nu is mijn vraag, als ik beneden met de punt begin hoeveel meerder ik dan aan de zijkanten en doe ik dit ook in het midden van de naald??? Vriendelijk bedankt voor alle antwoorden, groetjes Roos.

Anna zei

Ik ben benieuwd naar je baret Roos.
Of je meerdert aan de zijkant of in het midden hangt af van wat je zelf mooi vindt. Als je in het midden meerdert dan 'loopt' je patroon vanuit het midden schuin weg naar de zijkanten. Kijk maar eens bij de omslagdoeken uit Estland. Als je aan de zijkant meerdert dan loopt je patroon over de hele omslagdoek recht door.
Hoe vaak je meerdert hangt af van de driehoek die je wilt breien. Daarvoor kun je bet beste een proeflapje breien met het materiaal en de rondbreinaald die je gaat gebruiken.